UMOWA DAROWIZNY

Informacje i dokumenty

Do umowy darowizny należy dostarczyć następujące:

 

I. DANE DOTYCZĄCE STRON: 

  1. imiona, nazwisko, imiona rodziców, adres zamieszkania wraz z numerem kodu pocztowego, numer PESEL, seria i numer dowodu osobistego lub paszportu, stan cywilny, identyfikator podatkowy NIP – osoby prowadzące działalność gospodarczą;
    dokumenty:
  2. dokument tożsamości  np. dowód osobisty, paszport; 
  3. pełnomocnictwo –  gdy strona reprezentowana jest przez pełnomocnika;
  4. umowa majątkowa małżeńska lub orzeczenie sądu – gdy stroną umowy jest/są małżonek/owie,
    w którego/ych małżeństwie obowiązuje ustrój rozdzielności majątkowej.

II. INFORMACJE:

  1. wartość rynkowa nieruchomości/spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu;
  2. opisu budynku (w przypadku gruntu zabudowanego).

III. DOKUMENTY (w zależności od przedmiotu transakcji):


* nieruchomość gruntowa:

  1. odpis lub numer księgi wieczystej;
  2. podstawa nabycia –  akt notarialny bądź inny dokument (np. umowa sprzedaży, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia);
  3. wypis z rejestru gruntów z adnotacją, że dokument przeznaczony jest dokonania wpisu w księdze wieczystej (w przypadku wydzielenia działki do nowej księgi wieczystej również wyrys z mapy ewidencyjnej);
  4. zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego;
  5. ostateczna decyzja o warunkach zabudowy (gdy została wydana);
  6. * zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego o uregulowaniu podatku od spadków i darowizn (niezależnie od zapłaty/zwolnienia/przedawnienia podatku), zawsze gdy nabycie nastąpiło:
    – po dniu 11.08.1983 roku tytułem dziedziczenia lub zasiedzenia,
    – po dniu 01.01.2007 roku tytułem dziedziczenia, zasiedzenia, darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, zachowku, zapisu, polecenia testamentowego, polecenia darczyńcy.

* lokal stanowiący odrębną nieruchomość:

  1. odpis lub numer księgi wieczystej;
  2. podstawa nabycia – akt notarialny bądź inny dokument (np. umowa sprzedaży, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia);
  3. * zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego o uregulowaniu podatku od spadków i darowizn (niezależnie od zapłaty/zwolnienia/przedawnienia podatku), zawsze gdy nabycie nastąpiło:
    – po dniu 11.08.1983 roku tytułem dziedziczenia lub zasiedzenia,
    – po dniu 01.01.2007 roku tytułem dziedziczenia, zasiedzenia, darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, zachowku, zapisu, polecenia testamentowego, polecenia darczyńcy.

* spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu:

  1. odpis zwykły lub numer księgi wieczystej (jeżeli została założona); 
  2. podstawa nabycia – przydział lokalu, akt notarialny bądź inny dokument (np. umowa sprzedaży, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia);
  3. zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej o przysługującym prawie do lokalu oraz o tym, że stan prawny gruntu, na którym znajduje się budynek z lokalem jest uregulowany wraz z informacją o uregulowaniu opłat eksploatacyjnych;
    * w przypadku gdy nie ma założonej księgi wieczystej z zaświadczenia powinno również wynikać, że nie ma przeszkód do jej założenia;
  4. * zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego o uregulowaniu podatku od spadków i darowizn (niezależnie od zapłaty/zwolnienia/przedawnienia podatku), zawsze gdy nabycie nastąpiło:
    – po dniu 11.08.1983 roku tytułem dziedziczenia lub zasiedzenia,
    – po dniu 01.01.2007 roku tytułem dziedziczenia, zasiedzenia, darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, zachowku, zapisu, polecenia testamentowego, polecenia darczyńcy.

Szczegółowy zakres informacji i wymaganych dokumentów zostanie podany przez Kancelarię po uprzednim przedstawieniu konkretnego stanu faktycznego.